طرح

نقش پهپاد در کشاورزی

محدودیت زمین های مناسب برای توسعه طرح های کشاورزی و جنگل داری، طرح‌های نوین اقتصادی-صنعتی، محیط زیست، مسکن و شهرسازی و سایر فعالیتها ایجاب می نماید از سرزمین و اراضی موجود کشور استفاده بهینه شود. برای این کار لازم است اطلاعات دقیق و صحیحی از جای جای آن داشت و با توجه به تناسب و قابلیت هر یک از قطعات اراضی برای آن برنامه ریزی نمود .مشخص شدن مالکیت ها، کاربری ها، تغییرات کمی و کیفی اراضی و هر نوع تصمیم‌گیری برای واگذاری جهت طرح های توسعه، مستلزم داشتن اطلاعات صحیح و دقیق است که با استفاده از نقشه هایی با دقت بالا از این اراضی حاصل می شود. لازم به ذکر است که تکنولوژی  نقشه برداری با پهپاد این نیاز را برطرف می کند.

نقش پهپاد در کشاورزی

بنابراین برای استفاده بهینه از همه اراضی بخصوص اراضی کشاورزی و منابع طبیعی بهتر است به نقشه برداری  با پهپاد در کشاورزی توجه بیشتری کرد. پیش بینی می شود کشاورزی دومین مصرف کننده بزرگ پهپادها در جهان باشد. پهپادها روز به روز در حال تکمیل شدن هستند به طوری که هزینه آن ها کاهش یافته و کارایی آنها افزایش می یابد. برای خرید این پهپادها و استفاده از آن باید به مزایا و معایب پهپاد در کشاورزی توجه کنیم تا به بهترین نحو کار ما انجام گیرد.

از پهپادها در حال حاضر در زمین های صعب العبور و یا در مواقعی که گیاهان دارای پوشش بلند و متراکم هستند استفاده می شود. در واقع امروزه با استفاده از نقشه برداری هوایی با پهپاد بخصوص پهپاد کشاورزی می توان همه اطلاعات مورد نظر را از ارتفاعات مختلف بدست آورد که کمک بزرگی به بخش خصوصی و دولتی در این زمینه می کند.

خدمات پهپاد در کشاورزی

 خدماتی که پهپادها در صنعت کشاورزی به ما ارائه می دهند:

  • نقشه برداری هوایی

  • تعداد گلخانه ها

  • مساحت اراضی کشاورزی

  • مساحت ساختمان های موجود در منطقه

  • امکانات موجود در مزارع

  • تعداد چاه در هر مزرعه

  • جمعیت دام

  • نظارت بر سلامت گیاه

  • تشخیص علف های هرز

  • سمپاشی

  • بذر پاشی

  • گرده افشانی

  • محاسبه میزان دقیق کود مورد نیاز در هر قسمت از زمین

خدمات پهپاد در کشاورزی

پایش مزارع با استفاده از پهپاد

یکی از بزرگترین موانع در کنترل مزارع، وسعت زیاد آن‌ها و کارآمدی اندک روش‌های پایش فعلی است. افزایش ناپایداری‌های جوّی مانع پایش کارا، منجر به خطر زیاد و افزایش هزینه‌ داشت محصول است. امروزه با معرفی و توسعه‌ی فناوری پهپادها، هزینه کاهش یافته و پاسخ به نیازها دقیق‌تر و مناسب‌تر داده شده است. پایش‌های دوره‌ای در بازه‌های هفتگی و ماهیانه، در شرایط جوی مساعد و در تمام طول روز قابل برنامه‌ریزی و دستیابی است.

حفاظت از محیط زیست، منابع طبیعی و حیات وحش به وسیله پهپادها

خدماتی که پهپادها برای حفاظت از محیط زیست ارائه می دهند شامل:

1- بررسی آلودگی آب به وسیله پهپادها

با استفاده از پهپاد‌ در کشاورزی، می‌توان از آب رودخانه‌ها در مناطق دوردست و صعب العبور نمونه برداشت و میزان آلودگی‌های آب را سنجید.

2- نظارت بر جنگل‌ها و مراتع به وسیله پهپادها

پهپاد‌ در کشاورزی به خوبی می‌تواند با پروازهای چندگانه در روز در مناطق مستعد آتش سوزی سهوی یا عمدی، ساخت و ساز و تصرف غیر قانونی بر این مناطق نظارت داشته باشد.

3- پایش مناطق آتش گرفته به کمک پهپادها

پهپاد‌ها بدون هیچ خطری می‌توانند بر فراز مناطق درگیر آتش‌سوزی پرواز کنند و اطلاعات مناسبی از وسعت و شدت آتش را در اختیار آتش‌نشانان بگذارند.

4- جلوگیری از شکار غیر قانونی به کمک پهپادها

برخورد مستقیم محیط بانان و شکارچیان غیر قانونی تا کنون برای محیط بانان مشکلات بسیاری ایجاد کرده است. از طرف دیگر برای مبارزه با شکار یا ماهیگیری غیر قانونی، همواره تعداد محیط بانان، با کمبود روبرو بوده است. پهپاد‌ها می‌توانند با اجرای پایش‌های چندگانه در هر روز، موجب شناسایی شکارچیان غیرقانونی شوند. این امر هم در کاهش شکار غیر قانونی مؤثر است و هم مانع جنگجویی بیشتر شکارچیان مسلح می‌شود.

پهپاد در کشاورزی

با استفاده از دوربین‌های دید در شب که بر روی پهپادها نصب شده است؛ تاریکی شب، مانع کار پایش نخواهد شد. پهپاد‌ها می‌توانند در مناطقی که شکار غیر قانونی پرندگان از طریق دام‌های هوایی در جریان است از تخلفات مستندات تهیه نمایند.

5- اطلاع از مناطق صعب العبور به کمک پهپادها

پهپاد‌ کشاورزی می‌تواند مناطق صعب العبور (نیزار، کوهستان های مرتفع، باتلاق، ناهموار و شنی، مرداب‌های فصلی و .. ) را با سرعت بسیار بیشتر  و با دقت بالا بپیماید.

پهپاد در مناطق صعب العبور

نمونه هایی از چگونگی استفاده از پهپاد کشاورزی در فصول مختلف

زمستان : ارزیابی عملکرد ماشین آلات و تجزیه و تحلیل داده‌ها در فصل قبلی کشت‌ وکار

پاییز : قبل از درو ( پایش رشد هماهنگ و میزان خشک شدن نهاده‌ها) ، پس از درو ( آنالیز خاک و توپوگرافی.(

تابستان : نظارت بر رشد، مدیریت آبیاری، مدیریت تغذیه نهاده‌ها و تجزیه و تحلیل فاصله و تعداد نهاده‌ها .

بهار : تجزیه و تحلیل خاک و زهکشی.

کاربرد نقشه برداری با پهپاد در کشاورزی

پیشرفت تکنولوژی و استفاده از پهپادهای کشاورزی موجب بهبود فرآیندهای کشاورزی از جمله راندمان محصولات، کاهش هزینـه و تخمـین دقیـق تـر میزان محصول شده است. کسب آگاهی در رابطه با الگوی کشت، سطح زیر کشت و میزان کشت نقش مهمی را در مدیریت زمین های کشاورزی دارد. اساس برنامه ریزی، مدیریت و تصمیم گیری صحیح در کشاورزی و بازرگانی، داشتن آمار و اطلاعات دقیق و بروز از ظرفیت های کشاورزی، توزیع انواع محصولات کشاورزی و میزان خسارت می باشد. 

ارزیابی محصولات را می توان به دو قسمت تقسیم کرد:

1- ارزیابی در میدان (قبل از برداشت)

2- ارزیابی پس از برداشت

اگر از پهپاد کشاورزی برای ارزیابی زمین زیر کشـت استفاده شود، بـه تشـخیص بیماری، نحوه توزیع آلودگی ها توسط حشرات و تنش آبی در مراحل اولیه رشد کمک می کند. به علاوه این نوع ارزیـابی مـی توانـد برای پیش بینی عملکرد محصولات و درجه بندی میوه ها برای توافق با خریداران استفاده شـود. ایـن در حـالی اسـت کـه تمرکـز ارزیابی پس از برداشت میوه، به طور عمده در درجه بندی محصول و برآورد کیفیت محصولات اسـت.

در سال های اخیر، استفاده از سنجش از دور به وسیله پهپادها و سیستم اطلاعات جغرافیایی در مطالعات کشاورزی و تهیه و بررسی محصولات کشاورزی گسترش فراوانی پیدا کرده است.

مطالب مرتبط

طرح گراد سپاهان

ارائه دهنده خدمات مشاوره، طراحی و اجرای پروژه های نقشه برداری معدن، نقشه برداری با پهباد، نقشه برداری زمینی، نقشه برداری معدن با پهباد، نقشه برداری با GPS سه فرکانس، GPS وکارتوگرافی، نقشه برداری ماهواره ای و فروش داده های ماهواره ای

اصفهان، بهارستان، خیابان ولیعصر، ابتدای خیابان فرات، مجتمع تجاری اداری میلاد نور، طبقه سوم، واحد 12