طرح

استفاده از بهپاد در جنگل داری

تصاویر گرفته شده توسط پهپاد، با توان تفکیک مکانی بالا، یک منبع اطلاعاتی با ارزش براي تهیه نقشه پوشش زمین و اطلاعات موضوعی به ویژه تشخیص گونه هاي درختی هستند. اهمیت جنگل‌ها از نظر تجاري و زیست محیطی ایجاب می‌کند که همواره اطلاعات کمی و کیفی دقیقی از آنها تهیه و تغییرات مربوط به آنها در دوره هاي زمانی کوتاه مدت تعیین شود. کسب این آگاهی براي مدیریت و برنامه ریزي مؤثر در جنگل، نیازمند آمار برداري زمینی، استفاده از داده هاي سنجش از دور و بهره گیري مناسب از اطلاعات حاصل از نقشه برداری است در سالهاي اخیر، تکنیک هاي سنجش از دور به طور فزاینده اي براي ارزیابی منابع جنگلی، به طور مستقیم و غیرمستقیم مورد استفاده قرار گرفته است و از مهمترین دستاوردهاي دهه اخیر که بهره گیري از آنها در نقشه برداري توجه زیادي را به خود معطوف کرده، پرنده هاي بدون سرنشین یا همان پهپادها می باشند.

پیشرفت در زمینه هاي فن آوري پهپاد و نقشه برداری با پهپاد افق هاي تازه ای را در استفاده از داده هاي سنجش از دور در جنگل ها گشوده و تصاویر با وضوح بالا و داده هاي سه بعدي را به راحتی و مقرون به صرفه در دسترس مهندسین جنگل قرار داده است.در واقع، پهپاد را میتوان ابزاري مقرون به صرفه به عنوان چشم جنگلبانان در آسمان شناخت که قادر به انجام اندازه گیري هاي جنگل وتجزیه وتحلیل آنها به صورت دوره اي است.

  پهپاد ها را می توان به آسانی از روي زمین هدایت کرد و در زیر پوشش ابرها و حتی در مناطق صعب العبور به پرواز در آورد. اطلاعاتی که از فرایند نقشه برداری با پهپاد حاصل می شوند به کاربران این اجازه را می دهند تا انواع متفاوتی از رزولوشن هاي مورد نیاز را در اختیار داشته باشند در نتیجه فرصت هاي  جدیدي براي مدیران جنگل ها ایجاد می شوداستفاده از پهپادها در تشخیص سلامت جنگل­کاری­ ها و شناسایی تنش برگ نهال­ ها می­تواند مانع گسترش آفات و بیماری­ها شود. پیشرفت های اخیر در زمینه پهپاد و نقشه برداری با پهپاد ، امکان آماربرداری و برآورد مشخصه های بیوفیزیکی درختان را از راه دور مهیا کرده است.

نقشه برداری با پهپاد از جنگل

 برخی از کاربرد پهپادها در علوم جنگل 

۱ نقشه‌برداری با پهپاد از جنگل و تنوع زیستی

برای نقشه ‌برداری از جنگل می توان از روش نقشه برداری با پهپاد استفاده نمود و این امر قبلا ً در مکان‌هایی مانند اندونزی انجام شده‌است . پهپاد بر فراز یک منطقه جنگلی به پرواز در آمد و توانست اطلاعاتی مانند وسعت جنگل و سایر اطلاعات مرتبط از جمله فعالیت‌های انسانی در اطراف جنگل را نشان دهد.

۲کسب اطلاعات دقیق و مدیریت بهتر جنگل به کمک پهپاد

پارامترهای مختلف مربوط به جنگل‌ها از قبیل میزان پوشش تاج پوشش، تعداد درختان و برآورد حجم آنها می‌تواند به طور موثر از طریق نقشه برداری با پهپاد به دست آید . اطلاعات جمع‌آوری‌شده با استفاده از روش نقشه برداری با پهپاد معمولا ً دقیق هستند و می‌توانند به تصمیم‌گیری سریع و بهتر بیانجامد.

3 نقشه برداری با پهپاد از گپ ها و حفره های تاج پوشش

اختلالات جنگل عمدتا ً ناشی از باد و برف است و اینها تاثیر مستقیمی بر بهره‌وری جنگل دارند و بر بازسازی جنگل تاثیر می‌گذارند. تصاویر ماهواره‌ای در ابتدا برای دستیابی به این نوع داده‌ها از طریق بررسی تاج پوشش به کار گرفته می شد، اما اطلاعات، دقیق نبود. با این حال، این موضوع با معرفی پهپاد ها و تصاویر حاصل از نقشه برداری با پهپاد ها تغییر کرده و بهتر شده است.

۴ اندازه‌گیری تاج پوشش جنگل و دیگر ویژگی‌های مهم به کمک نقشه برداری با پهپاد

ارتفاع تاج پوشش و دیگر ویژگی‌های آن برخی از بهترین پارامترهای جنگل است که توسط متخصصان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این داده‌ها با بررسی دقیق اطلاعات حاصل از تصویر برداری با پهپاد و نقشه برداری با پهپاد به دست می آید.

۵دستیابی به اطلاعات جنگل به وسیله نقشه برداری با پهپاد

هم اکنون می‌توان از پهپاد ها برای ثبت داده‌های مهم جنگل مانند عمق برف در جنگل، ویژگی‌های تاج پوشش و میزان ذخیره‌سازی کربن در جنگل استفاده کرد. اطلاعات حاصل از نقشه برداری با پهپاد نه تنها به پژوهشگران جنگل بلکه برای کشاورزان جنگلی نیز مهم است.

۶نقشه‌برداری سه‌بعدی با پهپاد برای ذخیره‌سازی کربن

در گذشته، اندازه‌گیری میزان ذخیره کربن در زیست توده بسیار گران بوده‌است. اما با توجه به معرفی تکنولوژی پهپاد، امروزه با اطلاعات حاصل از نقشه برداری با پهپاد می توان از راه دور از ذخیره‌سازی میزان کربن در درون جنگل‌ها مطلع شد.

7کاشت درخت با پهپاد

کاشت درختان در یک ناحیه جنگلی کار آسانی نیست. زمین اغلب به طور مساوی توزیع نمی‌شود و گاهی غیرقابل‌دسترس است. پهپاد می‌تواند برای توزیع نهال در این مناطق به روش سریع و کارآمد بکار رود.

8 نظارت بر اقدامات غیرقانونی و مبارزه با جنگل ‌زدایی به کمک پهپاد ها

پهپاد ها بر فراز جنگل ها به پرواز در می آیند تا افراد یا فعالیت هایی را که به حیات جنگل آسیب می زنند و یا در حال انجام اقدامات غیر قانونی هستند را ثبت کنند و در راستای جلوگیری از این فعالیت ها مثمر ثمر باشند.

9. کاربرد پهپاد برای تحقیقات در جنگل

بعضی از افراد علاقمند هستند تا در رابطه با جنگل و گونه های گیاهی و حیوانی موجود در آن تحقیق کنند. پهپادها حرکت در جنگل و نزدیک شدن به گونه های مختلف حیوانات را آسانتر کرده اند و در زمان کم از نقاط صعب العبور نیز گذر کرده و از آنها تصویر برداری می کنند.

10. مسيريابي مناسب جاده جنگلي با استفاده از نقشه برداری با پهپاد

جنگل يک مجموعه حياتي است كه هر گونه دخالت شديد مي تواند تعادل آن را به خطر بيندازد، لذا در طراحي و ساخت جاده بايد اصولي را مدنظر قرار داد. با استفاده از اطلاعات حاصل از نقشه برداری با پهپاد، عوامل مؤثر بر مسيريابي مناسب جاده جنگلي شامل: ارتفاع، موجودي درختان، تيپ فعلي جنگل و زمين شناسایي و بررسي می شود سپس با توجه به اطلاعات بدست آمده از نقشه برداری با پهپاد می توان بهترین مسیر را برای پیاده سازی جاده های جنگلی برگزید.

11- حفظ جنگل‌های بارانی

در حال حاضر از پهپاد ها برای بررسی هوایی جنگل های بارانی استفاده می شود تا مشخص شود آیا درختان تحت تاثیر فعالیت های انسانی قرار گرفته اند یا خیر. سپس پهپادها می‌توانند داده‌ها را به مقامات مربوطه منتقل کنند که از آن برای تصمیم‌گیری آگاهانه استفاده می‌کنند.

12- مبارزه با جنگل‌زدایی

جوامع و شرکت ها در حال حاضر از هواپیماهای بدون سرنشین برای مبارزه با جنگل زدایی استفاده می کنند. این هواپیماها در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند تا افراد یا فعالیت هایی را که به حیات جنگل آسیب می زنند را ثبت کنند. 

مطالب مرتبط

طرح گراد سپاهان

ارائه دهنده خدمات مشاوره، طراحی و اجرای پروژه های نقشه برداری معدن، نقشه برداری با پهباد، نقشه برداری زمینی، نقشه برداری معدن با پهباد، نقشه برداری با GPS سه فرکانس، GPS وکارتوگرافی، نقشه برداری ماهواره ای و فروش داده های ماهواره ای

اصفهان، بهارستان، خیابان ولیعصر، ابتدای خیابان فرات، مجتمع تجاری اداری میلاد نور، طبقه سوم، واحد 12