طرح

کاربرد نقشه برداری ماهواره ای در تعیین شوری آب

شوری آب، یکی از مهمترین عوامل محیطی دریا به حساب می آید که نقش بسزایی در پیش بینی و بررسی جریان های سطحی اقیانوس، بررسی مکان یابی تجمع ماهی ها، بررسی و تعین چگالی و تغییرات اقیانوسی دارد. علت شوری آب اقیانوس ها به این دلیل می باشد که حاوی مواد معدنی زیادی همانند نمک هستند.

حال برای اینکه بتوانیم اطلاعات مربوط به این منابع آب و مقدار شوری آنها را مورد بررسی قرار دهیم؛ از تصاویر ماهواره ای حاصل از نقشه برداری ماهواره ای استفاده می کنیم.

تصاویر ماهواره ای به دلیل در دسترس بودن وسیع، اندازه گیری های منظم، رقومی بودن داده ها، هزینه و زمان کمتر یکی از بهترین گزینه ها از بین روشهای سنتی بوده و ابزاری مناسب برای ارزیابی کیفیت آب ها محسوب می شوند.

با توجه به اینکه برای آب شیرین اغلب تقاضای بالایی وجود دارد و برای مصارف انسان ها و حیوانات، بهره برداری صنعتی و آبیاری کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد؛ تصاویر ماهواره ای  و همچنین نقشه برداری ماهواره ای در شناسایی و مطالعه منابع آب شیرین زمین نقش چشمگیری دارند.

از آنجایی که 71 درصد سطح زمین را آب می پوشاند، مطالعه ، شناسایی و تحقیق در زمینه منابع آب بسیار مهم می باشد. نقشه برداری ماهواره ای از جمله یکی از راهکارها در این زمینه به حساب می آیند که با تهیه تصاویر ماهواره ای می توان در این زمینه فعال و مفید بود.

 

با نتایجی که از نقشه برداری ماهواره ای به دست آورده ایم؛ به این نتیجه رسیده ایم که سه چهارم آب شیرین در یخ و یخچال های طبیعی، رودخانه ها، دریاچه های آب شیرین مانند دریاچه های بزرگ آمریکای شمالی و در جو زمین به صورت بخار آب یافت می شود .بقیه آب شیرین زمین را نیز می توان در اعماق زمین در سفره های آب های زیرزمینی پیدا کرد که این امر با نقشه برداری ماهواره ای قابل شناسایی می باشد.

 همچنین با استفاده از تصاویر ماهواره ای حاصل از نقشه برداری ماهواره ای، می توان همه آب های زمین را بسته به جایگاه شان در چرخه آب که به شکل های مختلف به گردش در می آیند را مطالعه و شناسایی کرد .

 نقشه برداران نقشه برداری هوایی، با مطالعه تصاویر ماهواره ای به دست آمده، دریافته اند که نزدیک به سه چهارم آب شیرینی که در طول یک سال مصرف می شود در واقع برای کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. کشاورزانی که می خواهند به کشت محصولات آب دوست در منطقه نیمه خشک بپردازند آب را طی فرآیندی که به نام آبیاری شناخته می شود از منطقه ای دیگر به سوی مزارع خود منحرف می کنند.

یکی از دیگر فعالیت های نقشه برداری ماهواره ای در زمینه آب، استفاده از تصاویر ماهواره ای در شناسایی منابع آب رودخانه‌ ها و دریاچه‌ هاست که باتوجه به این امر که رودخانه‌ ها و دریاچه‌ ها بخش مهمی از چرخه هیدرولوژیکی آب را تشکیل داده اند؛ این بخش از کار تصاویر ماهواره ای در قسمت نقشه برداری ماهواره ای ، بسیار حائز اهمیت می باشد.

به عنوان جمع بندی می توان گفت که امروزه استفاده از علم نقشه برداری ماهواره ای و تصاویر ماهواره ای به خصوص در زمینه کشاورزی، معدن، مدیریت آب ها و... بسیار مفید واقع شده است و توانسته جایگزین خوبی برای روش های قدیمی باشد.

کاربرد تصاویر ماهواره‌ای در منابع آب، اقیانوس‌شناسی و شیلات

  • تعیین عمق نسبی آب

  • شناسایی و تفکیک رنگ آب

  • تعیین درجه حرارت سطح آب (SST)

  • تعیین میزان گل آلودگی آب

  • شناسایی محل تجمع کلروفیلها و موجودات دریایی

  • تعیین شوری آب

  • شناسایی دریاچه‌های فصلی و باتلاق‌ها

  • شناسایی اراضی گود (LOW LAND)

  • مطالعه جنگل‌های مانگرو

  • مطالعه دریاچه‌های پشت سدها

  •  

مطالب مرتبط

طرح گراد سپاهان

ارائه دهنده خدمات مشاوره، طراحی و اجرای پروژه های نقشه برداری معدن، نقشه برداری با پهباد، نقشه برداری زمینی، نقشه برداری معدن با پهباد، نقشه برداری با GPS سه فرکانس، GPS وکارتوگرافی، نقشه برداری ماهواره ای و فروش داده های ماهواره ای

اصفهان، بهارستان، خیابان ولیعصر، ابتدای خیابان فرات، مجتمع تجاری اداری میلاد نور، طبقه سوم، واحد 12