طرح

نقشه برداری با پهپاد در باستان شناسی

علم باستان شناسی و مستند نگاری آثار تاریخی، یکی از علوم قدیمی و باستانی درکشور عزیزمان است که طی چند دهه اخیر با روی کار آمدن تکنولوژی های جدید، فناوری های دیجیتال، پهپادها وIT  ، تغییری اساسی به خود داده و خیلی سریع با این تکنولوژی های جدید عجین شده است.

به طوری که امروزه استفاده از علوم نوین و میان رشته ای در این علم بیش از پیش به چشم می خورد. یکی از این علوم که در باستان شناسی مورد استفاده قرار می گیرد؛ نقشه برداری با پهپاد می باشد که در ادامه این مقاله با نقشه برداری با پهپاد در باستان شناسی بیشتر آشنا خواهید شد.

کاربرد مهندسی نقشه برداری با پهپاد در باستان شناسی

علم نقشه برداری با پهپاد، یکی از علومی است که رابطه مستقیمی با باستان شناسی و آثار تاریخی دارد. از کاربرد های نقشه برداری با پهپاد در باستان شناسی، تهیه نقشه از سایت های باستانی و محوطه های تاریخی است. باستان شناسان و مرمت گران به خوبی از اهمیت پهپاد در باستان شناسی آگاه هستند.

نقشه های تهیه شده از فرآیند نقشه برداری با پهپاد در باستان شناسی، به باستان شناسان کمک می کنند تا با پیدا کردن رگه های دیوارهای مدفون شده، محل کاوش را نیز حدس بزنند. همانطور که می دانیم در مهندسی نقشه برداری یا ژئوماتیک از روش ها و ابزارهای مختلفی برای اندازه گیری استفاده می شود؛ یکی از این تکنیک ها که به خوبی توانسته است در مستند نگاری نقش ایفا کند، علم و یا تکنیک فتوگرامتری است.

پهپاد در باستان شناسی

پهپاد فتوگرامتری

 پهپاد فوتوگرامتری یکی از دسته های فتوگرامتری برد کوتاه بوده، که امروزه توانسته جزءِ یکی از تکنیک های خوب و مفید در بحث نقشه برداری با پهپاد در باستان شناسی، تهیه نقشه های توپوگرافی، تخمین مکان های کاوش و … باشد و بتواند به باستان شناسان کمک شایانی کند.

نام دیگر تکنیک فتوگرامتری، تکنیک فتوگرامتری پهپاد مبنا نیز می‌باشد که در این روش با استفاده از پهپاد یا همان پرنده فوق سبک بدون سرنشین، تصاویر هوایی را با شرایط خاص از یک منطقه تاریخی تهیه می کنند و پس از آن تصاویر بدست آمده از طریق پهپاد، را پردازش کرده و به وسیله پهپاد و تولید مدل های سه بعدی و ارتوفتو علاوه بر تولید نقشه های مسطحاتی و توپوگرافی دقیق، به مستند نگاری آن محوطه می پردازند.

پهپاد و آثار باستانی

امروزه با توسعه شهرسازی و همچنین افزایش قیمت خانه ها، بسیاری از آثار باستانی کشورمان در معرض خطر پیشروی قلمرو شهری قرار گرفته اند؛ اینجاست که می توان از پهپاد در باستان شناسی ها کمک گرفت و از چنین فاجعه ای جلوگیری کرد. به این منظور می توان از نقشه برداری با پهپاد در باستان شناسی جهت نقشه برداری هوایی، نظارت و حراست از گنجینه های باستانی کشور استفاده کرد.

تا قبل از اینکه فناوری و تکنولوژی های جدید وارد عرصه باستان شناسی شوند؛ تمامی  باستان شناسان به ابزار و وسایل کلاسیک خود نظیر شاقول متکی بودند، اما با پیشرفت روز به روز فناوری و ورود آن به این عرصه سبب شد که آنان نیز به طرف این فناوری ها جذب شده و با استفاده از فن آوری های مدرنی مثل  پهپاد، برای نقشه برداری هوایی و دفاع از اماکن باستانی، تلاش کنند.

نقشه برداری معدن با پهپاد

یکی از مواردی که در باستان شناسی بسیار مهم و مورد توجه می باشد ثبت قانونی حد و مرزهای سایت های باستانی می باشد. مهندسی نقشه برداری با پهپاد در باستان شناسی، نیز در همین رابطه کاربرد دارد و با تهیه مدل های سه بعدی و نقشه های بسیار دقیق ار آثار باستانی، به این ثبت کمک می کند.

این نقشه ها و مدارک می توانند در دادگاه برای جلوگیری از ساخت و ساز در خرابه های باستانی و حتی برای مجازات افرادی که در مناطق باستانی اقدام به ساخت و ساز نموده اند استفاده گردند.

برای حراست و جلوگیری از غارت اشیاء باستانی، محققان در خاورمیانه از پهپاد ها و نقشه برداری با پهپاد در زمینه باستان شناسی استفاده می کنند.

در نهایت شما می توانید با استفاده از پهپاد هر وقت که خواستید و به هر جا که خواستید پرواز کنید و از هر زاویه‌ای که دوست داشتید عکس برداری هوایی انجام دهید و از آثار باستانی شهر و کشور خود محافظت کنید.

مطالب مرتبط

طرح گراد سپاهان

ارائه دهنده خدمات مشاوره، طراحی و اجرای پروژه های نقشه برداری معدن، نقشه برداری با پهباد، نقشه برداری زمینی، نقشه برداری معدن با پهباد، نقشه برداری با GPS سه فرکانس، GPS وکارتوگرافی، نقشه برداری ماهواره ای و فروش داده های ماهواره ای

اصفهان، بهارستان، خیابان ولیعصر، ابتدای خیابان فرات، مجتمع تجاری اداری میلاد نور، طبقه سوم، واحد 12